UNIQA ubezpieczenia to jeden z najpopularniejszych ubezpieczycieli w Polsce. Proponuje on swoim klientom różne rodzaje ubezpieczeń. W tym także obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne. W związku z tym oferuje także łatwe sposoby zgłaszania szkody komunikacyjnej. Jak poszkodowany może zgłosić się do UNIQA?
Sposoby zgłaszania szkody
Towarzystwo Ubezpieczeniowe proponuje kilka sposobów zgłoszenia szkody.
Jednym z podstawowych sposobów jest formularz dostępny na stronie ubezpieczyciela. Wystarczy w nim podać dane swoje i samochodu, a także okoliczności zdarzenia. Jest tu także możliwość załączania skanów dokumentów.
W łatwy sposób można skontaktować się z ubezpieczycielem przez telefon. Warto to zrobić jeszcze na miejscu wypadku. Wówczas konsultant podpowie dokładnie, co należy zrobić dalej.
Należy zgłosić się pod numer 801 597 597. Konsultanci UNIQA pracują:
-
Od poniedziałku do piątku w godzinach 8-19.
-
W soboty w godzinach 8-16.
Można również wysłać SMS pod numer 4597. Wówczas konsultant Uniqa oddzwoni i przyjmie zgłoszenie. W tym przypadku należy jednak dosłać dokumenty tradycyjnym listem na adres:
UNIQA TU S.A.
Ul. Gdańska 132
90-520 Łódź
Uniqa proponuje także nowy sposób zgłoszenia szkody. Każdy może to zrobić przy pomocy aplikacji mobilnej UNIQA Smart. W ten sposób można nie tylko szybko zgłosić szkodę, ale także dokonać oględzin. Jest to sposób, który znacznie przyspiesza likwidację szkody.
Potrzebne dokumenty
Przy zgłaszaniu szkody konieczne są różnorodne informacje i dokumenty. Najważniejsze informacje należy podać już przy pierwszej rozmowie z konsultantem. Pozwolą one zidentyfikować zarówno sprawcę, jak i poszkodowanego. Należą do nich:
-
dane polisy
-
dane z dowodu tożsamości poszkodowanego
-
dane z dowodu tożsamości sprawcy
-
datę i miejsce zdarzenia
Same informacje niestety nie wystarczą. Konieczne są dokumenty, które potwierdzą wszystkie szkody.
Dzięki nim ubezpieczycielowi łatwiej jest zorientować się w sytuacji. W ten sposób także dokładniej oszacuje odszkodowanie. Do najważniejszych dokumentów należą:
-
wniosek o odszkodowanie
-
oświadczenie sprawcy lub notatka policyjna
-
prawo jazdy poszkodowanego
-
dowód rejestracyjny lub inny dokument potwierdzający własność samochodu
-
dowód ubezpieczenia pojazdu
Cenne wskazówki
Podczas zgłaszania szkody poszkodowany może określić sposób naprawy. Obecnie rozróżniamy dwie metody.
Jedną z nich jest metoda kosztorysowa. Oznacza to, że poszkodowany otrzymuje odszkodowanie, które pokrywa wszystkie poniesione wydatki. By to było możliwe, Towarzystwo Ubezpieczeniowe musi wycenić szkody. W związku z tym wysyła do poszkodowanego rzeczoznawcę, który dokonuje dokładnych oględzin. Dopiero po tym poszkodowany może otrzymać odszkodowanie.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku bezgotówkowej metody likwidacji szkody. Tutaj nie ma konieczności wypłaty odszkodowania. Poszkodowany oddaje samochód do warsztatu UNIQA i jedynie czeka na zakończenie naprawy. To zakład rozlicza się z ubezpieczycielem za naprawę. Ubezpieczyciel nie może narzucić sposobu likwidacji szkody.