Każdy poszkodowany kierowca powinien jak najszybciej zgłosić szkodę, która dotyczyła jego bezpośrednio lub miała miejsce z jego udziałem. Zdarzenie takie może dotyczyć szkody komunikacyjnej, majątkowej, NNW lub innej. W większości Towarzystwach Ubezpieczeniowych zgłoszenie to może zostać przyjęte przez internet, telefonicznie lub przez wybranego agenta.
W pierwszej kolejności konieczne będzie ustalenie wszystkich potrzebnych danych do zgłoszenia szkody. Jeśli kierowca chce uzyskać potrzebną rekompensatę, musi postarać się o dane sprawcy zdarzenia, które następnie przesyła do Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy. Zgłoszenie szkody komunikacyjnej musi zawierać:
- imię i nazwisko sprawcy, adres, numer dowodu osobistego
- informacje dotyczące prawa jazdy: kategoria, numer, data ważności
- informacje odnośnie do polisy: jego nazwa, numer, do kiedy samochód jest ubezpieczony
- wszystkie informacje dotyczące wypadku: kiedy miało miejsce- godzina, ulica
- dane osób poszkodowanych: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania
- dane uszkodzonego pojazdu: numer rejestracyjny, kto jest właścicielem
pełny opis zdarzenia: jaka szkoda powstała, jej przyczyna, pomocne będą rysunki, które dokładnie zilustrują całe zdarzenie
Istotne jest zadbanie o wszystkie dowody z miejsca wypadku. Im ich więcej tym szansa na uzyskanie wyższej kwoty wzrasta.
Dlaczego o dowody warto zadbać bezpośrednio po zdarzeniu?
Sam wypadek może powodować pewnego rodzaju szok, który w znacznym stopniu może uniemożliwić zarejestrowanie wszystkich istotnych szczegółów. Pamięć działa w takiej sytuacji bardzo wybiórczo, a poszkodowany nie zawsze zdaje sobie sprawę z tego zdarzenia. Należy też pamiętać, że każdy człowiek może inaczej reagować w tak stresującej sytuacji.
Kolejną ważną kwestią jest zrobienie zdjęć na miejscu zdarzenia. Warto wykonać kilka fotografii, będą one pomocne dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Będą też stanowić bardzo istotny dowód w sprawie. Dzięki nim ubezpieczyciel zorientuje się, jak duża jest skala szkód i jakie podjąć kroki. Również nagranie z rejestratora coraz popularniejszego wśród kierowców będzie niepodważalnym dowodem. Takie nagranie pokazuje sam moment wypadku, ale także zachowanie kierowców bezpośrednio przed nim.
W przypadku zgłoszenia szkody kierowca będzie musiał zadecydować, w jaki sposób będzie chciał, by jego szkoda została rozliczona. Opcje są dwie:
kosztorysowa, w której zostanie sporządzony kosztorys i na jego podstawie zostaną wypłacone pieniądze poszkodowanemu
bezgotówkowa, w której zostaje wskazany warsztat, gdzie pojazd ma zostać naprawiony. Towarzystwo Ubezpieczeniowe pokrywa wtedy wszystkie koszty.
Należy pamiętać, żeby na każdym etapie naprawy sprawdzić kosztorys, w Polsce prawie 89% kosztorysów jest zaniżana, a kierowca traci, głównie na wartości swojego pojazdu. Warto o tym pamiętać i już od początku trzymać rękę na pulsie.