Poszkodowany kierowca chce jak najszybciej naprawić swój samochód i odzyskać wszystkie koszty, jakie poniósł w związku z wypadkiem. Częstym zjawiskiem jest przedłużanie się decyzji od ubezpieczyciela.
W PZU zgłoszenie kolizji odbywa się szybko, a kierowca nie jest narażony na niepotrzebne koszty i stres związany z oczekiwaniem. Ubezpieczyciel proponuje wiele możliwości zgłoszenia szkody przez Internet, telefonicznie lub dzięki bezpłatnemu formularzowi.
Jak to się odbywa w PZU
Zgłoszenie szkody powinno zawierać wszystkie niezbędne dane osoby poszkodowanej i sprawcy. Po dostarczeniu wszystkich dokumentów Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma 7 dni, żeby przeprowadzić oględziny uszkodzonego samochodu. Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 30 dni od momentu zawiadomienia ubezpieczyciela.
Termin ten może jednak ulec wydłużeniu do 90 dni. Poszkodowany kierowca nie powinien mieć jednak powodów do niepokoju, gdyż może to wynikać z postępowania prowadzonego przez policję lub prokuraturę. Należy pamiętać, że dopóki rzeczoznawca nie dokona oględzin samochodu, kierowca nie powinien nic robić z wrakiem. Może to grozić nawet utratą wypłaty odszkodowania. PZU proponuje osobom poszkodowanym kilka sposobów na szybkie zgłoszenie kolizji:
- telefoniczne
- internetowe
- osobiste
- pisemne
Potrzebne dokumenty przy zgłoszeniu szkody
Pomocne w wypłacie należnego odszkodowania będą wszystkie dowody- np. w postaci zdjęć czy zeznań świadków. Coraz większa liczba kierowców posiada wideo rejestratory, stanowią one niezbity dowód przy wypłacie odszkodowania.
Jeśli osoba poszkodowana zgłosi swoją szkodę do TU, powinna wiedzieć, o jaki rodzaj rekompensaty chce się ubiegać: warto określić, jakie świadczenie powinno zostać wypłacone poszkodowanemu i co tak naprawdę chce on uzyskać:
- zwrot kosztów za leczenie
- zwrot utraconych dochodów
- rentę na zwiększone potrzeby
- zwrot kosztów rehabilitacji
Jakie dokumenty będą potrzebne przy zgłoszeniu kolizji?
Osoba poszkodowana, chcąca zgłosić swoją szkodę powinna posiadać:
- dokumenty potwierdzające okoliczności wypadku
- protokół powypadkowy
- dokument tożsamości
- medyczną dotyczącą leczenia powypadkowego
- prawo jazdy i dowód rejestracyjny pojazdu
Ile trzeba czekać na decyzję?
W PZU zgłoszenie kolizji jest możliwe poprzez tzw. bezpośrednią likwidację szkody. Polega ona na kontakcie telefonicznym z towarzystwem oraz na przesłaniu zdjęć uszkodzonego samochodu. Nie jest potrzebna wizyta rzeczoznawcy. Bezpośrednia likwidacja szkody jest najkorzystniejsza w przypadku niedużych, nieskomplikowanych napraw pojazdu.
Poszkodowany jest wtedy w stanie, uzyskać szybko odpowiednie odszkodowanie małym nakładem środków.
W przypadku braku odmowy wypłaty poszkodowany zostanie powiadomiony listownie. Ma on jednak 3 lata na odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela, jest to jedyna droga na uzyskanie wyższego odszkodowania. Konieczne jest bardzo precyzyjne uzasadnienie swojego stanowiska, przydatne będą wszystkie zgromadzone przez ten czas dokumenty.