Linie lotnicze raczej niechętnie podchodzą do reklamacji za zakłócony lot. Nie tylko maksymalnie przeciągają proces dochodzenia odszkodowania, ale i wykorzystują niewiedzę pasażerów. Jakich błędów nie popełniać?
Samodzielna rezerwacja innego lotu
Twój lot został anulowany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny? Nie zajmuj się samodzielną rezerwacją lotu. Takie działanie spowoduje, że stracisz prawo do ubiegania się o odszkodowanie od linii lotniczej.
Nie ma żadnego znaczenia, z jakiego powodu zdecydujesz się na samodzielną rezerwację. Przewoźnik z całą pewnością odrzuci Twoją reklamację bo będzie miał do tego prawo.
Mówi o tym rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Jeśli zatem rezygnujesz z lotu pierwotnego, decydujesz się na inny i to na własny koszt, to musisz liczyć się z tym stracisz prawo do:
- zwrotu kosztów biletu,
- odszkodowania za odwołany lot.
Brak gromadzenia dokumentacji dot. podróży
Nie wyrzucaj żadnego dokumentu, który może być bardzo przydatny w procesie odszkodowawczym. Chodzi tutaj oczywiście o dokumentację związaną z podróżą samolotem, czyli:
- elektroniczny bilet lotniczy,
- karta pokładowa,
- potwierdzenie rezerwacji.
Najlepiej zachować wszystkie wymienione dokumenty. Dlaczego? Tak naprawdę trudno przewidzieć, które z tych dokumentów okażą się niezbędne do uzyskania odszkodowania od linii lotniczej.
Warto także zachować paragony czy rachunki za koszty poniesione w okresie oczekiwania na opóźniony lot. Przewoźnik w takich sytuacjach powinien zapewnić pasażerom stosowną opiekę np. bezpłatne napoje i posiłki. Jeśli jednak ze strony linii lotniczej nie było takich propozycji, to masz prawo do ubiegania się o zwrot kosztów.
Przyjęcie vouchera
Bardzo często linie lotnicze proponują w ramach rekompensaty za zakłóconą podróż przyjęcie bonu podróżnego. Taki voucher po pierwsze, może być na niską kwotę, a po drugie ma określony termin ważności.
Pamiętaj, że przyjęcie takiego podarunku od przewoźnika lotniczego oznacza zawarcie ugody. Tym samym tracisz prawo do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot?
Aby uzyskać odszkodowanie musisz wystosować do linii lotniczej stosowne pismo i załączyć wymagane przez nią dokumenty. Warto zatem znać przepisy dot. prawa pasażerów.
Często jednak pasażerowie, którzy samodzielnie ubiegają się o odszkodowanie, spotykają się z odmowną odpowiedzią ze strony przewoźnika. Nierzadko też linie lotnicze do maksimum przeciągają procedurę odszkodowania.
Nie musisz jednak samodzielnie walczyć o należną rekompensatę za anulowany czy odwołany lot. Wszystkie formalności mogą za Ciebie załatwić specjaliści z Skyhelp. Wystarczy się zgłosić i dostarczyć dokumenty związane z zakłóconym rejsem.