Nawet niewielka stłuczka zawsze jest przyczyną wielkiego stresu. Poszkodowany dość szybko musi opanować sytuację, pomóc innym, a także ocenić straty. Do tego dochodzą jeszcze formalności — zgłoszenie sprawy u ubezpieczyciela sprawcy. Z naszego poradnika dowiesz się, co dokładnie musisz zrobić, aby zgłosić szkodę.
- Zgłoszenie szkody. Od czego zacząć?
- Jak zgłosić szkodę?
- Jakich potrzebujesz dokumentów w celu zgłoszenia szkody?
Zgłoszenie szkody. Od czego zacząć?
Pewne kroki należy podjąć jeszcze przed zgłoszeniem. Jeżeli stłuczka jest niewielka, a kwestia winy nie podlega wątpliwościom, można spisać oświadczenie sprawcy wypadku. Jeżeli jest inaczej lub są ranni, należy wezwać policję, która ustala wszystkie okoliczności wypadku.
Warto także samemu zadbać o dowody. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy policja nie jest wzywana. Zrób zdjęcia lub wykorzystaj nagranie z wideorejestratora. Możesz również poprosić o dane osób, które były świadkami zdarzenia. Gdy wszystko jest wyjaśnione i udokumentowane — możesz zgłosić się do ubezpieczyciela sprawcy.
Zobacz artykuł: ,,Szkoda całkowita z oc sprawcy. Jak uniknąć dodatkowych kosztów?".
Jak zgłosić szkodę?
Najczęściej najwygodniejszym sposobem jest zgłoszenie sprawy przez internet.
Na stronie ubezpieczyciela znajdziesz prosty formularz. Każdy nieco się różni, jednak zazwyczaj pytany jesteś o najważniejsze dane:
- Imię i nazwisko oraz pesel
- Numer polisy
- Rodzaj szkody
Zwykle również masz możliwość dołączenia skanów potrzebnych dokumentów.
Wielu ubezpieczycieli posiada także specjalny adres e-mail, na który można kierować zgłoszenia wraz z dokumentacją. Otrzymujesz wtedy potwierdzenie przyjęcia sprawy.
Szkodę z można zgłosić także przez telefon. Najlepiej zrobić to jeszcze na miejscu wypadku. Doradca rejestruje wszystkie istotne dane, a także instruuje, co robić dalej. Najczęściej także proponuje samochód zastępczy — jeżeli to konieczne. Zaletą tego typu zgłoszenia jest także możliwość uproszczonej likwidacji szkody. Jeżeli szkoda jest niewielka — doradca od razu wyceni jej wartość. W ten sposób otrzymujesz pieniądze w ciągu kilku dni.
Wiele osób wciąż jednak woli zgłosić się do placówki lub przedstawiciela ubezpieczyciela. Doradca od razu sprawdza, czy dokumentacja jest pełna, a także pomaga w wypełnieniu wniosków. Ma także czas, aby odpowiedzieć na Twoje pytania. Warto więc wybrać ten sposób, gdy sprawa wydaje się szczególnie skomplikowana.
Jakich potrzebujesz dokumentów w celu zgłoszenia szkody?
Lista dokumentów potrzebnych przy zgłaszaniu szkody nie jest długa. Służą one przede wszystkim do właściwego zidentyfikowania uczestników wypadku, a także weryfikacji okoliczności zdarzenia. Ubezpieczyciel zatem potrzebuje:
- kopii dokumentów tożsamości zarówno sprawcy, jak i poszkodowanego
- kopii prawa jazda sprawcy
- kopii dowodu rejestracyjnego uszkodzonego pojazdu
- dokument zgłoszenia szkody
- wniosek o odszkodowanie
Komplet dokumentów pozwala na dokładniejsze zbadanie sprawy przez rzeczoznawcę. To owocuje szybszym przyznaniem odszkodowania, a także jego wyższą kwotą.
Koniecznie przeczytaj artykuł: ,,Zgłoszenie szkody komunikacyjnej. Ogólne porady".