Sposób zgłoszenia szkody zwykle budzi wątpliwości. Poszkodowani, którzy są po raz pierwszy w takiej sytuacji, zwykle nie wiedzą, od czego zacząć. Zebraliśmy najpopularniejsze pytania w poręczne FAQ.
Czy muszę zgłaszać szkodę bezpośrednio po wypadku?
Nie musisz zgłaszać szkody bezpośrednio po zdarzeniu. W niektórych przypadkach nie pozwala na to stan zdrowia. Niekiedy również poszkodowani zestresowani sytuacją zapominają o formalnościach. Prawo daje aż 3 lata na staranie się o odszkodowanie.
Towarzystwa zalecają jednak niezwłoczne zgłoszenie szkody — zazwyczaj jest to 7 dni. Jest to ważne dla procesu likwidacji szkody, ponieważ łatwiej dotrzeć do wszystkich dokumentów. Poszkodowany nie ma też większych trudności z opisaniem wydarzenia. Szybkie zgłoszenie szkody umożliwia także pracę rzeczoznawcy. Jest on w stanie właściwie ocenić, czy widoczne uszkodzenia powstały podczas wypadku. Dzięki temu otrzymasz odszkodowanie we właściwej kwocie. Zgłoszenie szkody z OC sprawcy nie musi być trudne, a poszkodowany może uzyskać właściwe odszkodowanie.
Czy muszę wzywać policję?
Kolizja nie jest przestępstwem, a zatem nie ma konieczności wzywania policji. Należy to zrobić w określonych okolicznościach:
-
Gdy są ranni lub zabici.
-
Gdy trudno orzec, kto jest sprawcą.
-
Gdy sprawca nie posiada uprawnień lub nie posiada przy sobie któregoś z wymaganych dokumentów.
-
Gdy sprawca jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
Jeżeli zatem dochodzi do drobnej kolizji, w której nie ma rannych, a sprawca przyznaje się do winy, to wystarczy jedynie oświadczenie o kolizji drogowej. Jest to wspólny dokument sprawcy i poszkodowanego, w którym potwierdzone są dane uczestników kolizji, a także jej okoliczności. Dokument ten jest uznawany przez wszystkich ubezpieczycieli.
W jaki sposób zgłosić szkodę?
Obecnie ubezpieczyciele proponują wiele różnych metod zgłaszania szkody. Obecnie preferowanym sposobem jest zgłoszenie telefoniczne. Poszkodowany, jeszcze na miejscu zdarzenia, może porozmawiać z konsultantem, który przyjmuje zgłoszenie i instruuje, co robić dalej. Wymagane dokumenty najczęściej należy przekazać rzeczoznawcy lub przesłać pocztą.
Większość ubezpieczycieli posiada też specjalne formularze internetowe, dzięki którym kolizję można zgłosić w zaciszu własnego domu. Pozwala to także na dodanie od razu potrzebnych dokumentów.
Coraz rzadziej zgłasza się sprawę bezpośrednie w Towarzystwie Ubezpieczeniowym. Nie jest to wymagane, bo poszkodowany zwykle musi dojechać do wybranego oddziału i umówić się na rozmowę. Wydłuża to proces likwidacji szkody.
Czy mogę zgłosić szkodę do własnego TU?
Od kilku lat w Polsce powszechny jest system BLS, czyli Bezpośrednia likwidacja szkody. To sprawia, że poszkodowany może zgłosić szkodę we własnym Towarzystwie. Nawet w momencie, gdy nie masz AC. Wszystkie koszta są bowiem pokrywane z polisy sprawcy. Twój ubezpieczyciel staje się pośrednikiem między Tobą a ubezpieczycielem sprawcy. Przekazuje wszystkie dokumenty i nadzoruje proces likwidacji szkody. Sposób ten ułatwia likwidację szkody.
Czy muszę o tym powiadomić o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego?
W momencie, gdy policja zatrzymuje dowód rejestracyjny, samochód nie może poruszać się po drogach. Musisz o tym powiadomić ubezpieczyciela, który wdroży odpowiednie kroki. Ubezpieczyciel ma w tym momencie obowiązek przysłać lawetę lub pokryć koszty holowania. Jeżeli nie możesz poruszać się samochodem, możesz również poprosić o auto zastępcze.
Musisz poinformować ubezpieczyciela o braku dowodu rejestracji także dlatego, że jest to jeden z dokumentów, jaki musisz dostarczyć. W takiej sytuacji, zamiast niego, musisz przedstawić policyjne zaświadczenie o zatrzymaniu dokumentu.
Sprawca uciekł. Gdzie mogę to zgłosić?
W przypadku, gdy sprawca uciekł z miejsca wypadku, sprawę możesz zgłosić do dowolnego ubezpieczyciela. Jeżeli jednak posiadasz OC — najwygodniej jest to zgłosić we własnym TU. Czy to oznacza, że szkoda będzie naprawiona z Twojego OC? Ubezpieczyciel występuje tu jedynie w roli pośrednika między Tobą a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. To właśnie tego państwowego funduszu otrzymasz odszkodowanie i jednocześnie nie stracisz zniżek.
Do UFG można również zgłosić się w momencie, gdy sprawca nie posiadał obowiązkowego OC.
Jakie dokumenty muszę dostarczyć?
Każdy ubezpieczyciel prosi o kilka dokumentów, które pomogą mu zidentyfikować osoby biorące udział w zdarzeniu, a także ocenić szkody. Musisz zatem dostarczyć:
-
oświadczenie sprawcy lub notatka policyjna
-
prawo jazdy poszkodowanego
-
prawo jazdy sprawcy
-
numer polisy sprawcy
-
dowód rejestracyjny pojazdu
-
opis szkód i wypadku
-
oświadczenia świadków
Pełna dokumentacja pozwoli na szybszą likwidacji szkody. Łatwiej też w ten sposób uniknąć zaniżonego odszkodowania.
W przypadku braku podstawowych dokumentów ubezpieczyciel prosi o ich przekazanie. Niestety, wydłuża to cały proces likwidacji szkody.