Zgłoszenie szkody z oc sprawcy FAQ dla poszkodowanego klienta

Zgłoszenie szkody z oc sprawcy - najczęstsze pytania

Sposób zgłoszenia szkody zwykle budzi wątpliwości. Poszkodowani, którzy są po raz pierwszy w takiej sytuacji, zwykle nie wiedzą, od czego zacząć. Zebraliśmy najpopularniejsze pytania w poręczne FAQ.

Czy muszę zgłaszać szkodę bezpośrednio po wypadku?

Nie musisz zgłaszać szkody bezpośrednio po zdarzeniu. W niektórych przypadkach nie pozwala na to stan zdrowia. Niekiedy również poszkodowani zestresowani sytuacją zapominają o formalnościach. Prawo daje aż 3 lata na staranie się o odszkodowanie.

Towarzystwa zalecają jednak niezwłoczne zgłoszenie szkody — zazwyczaj jest to 7 dni. Jest to ważne dla procesu likwidacji szkody, ponieważ łatwiej dotrzeć do wszystkich dokumentów. Poszkodowany nie ma też większych trudności z opisaniem wydarzenia. Szybkie zgłoszenie szkody umożliwia także pracę rzeczoznawcy. Jest on w stanie właściwie ocenić, czy widoczne uszkodzenia powstały podczas wypadku. Dzięki temu otrzymasz odszkodowanie we właściwej kwocie. Zgłoszenie szkody z OC sprawcy nie musi być trudne, a poszkodowany może uzyskać właściwe odszkodowanie.

Czy muszę wzywać policję?

Kolizja nie jest przestępstwem, a zatem nie ma konieczności wzywania policji. Należy to zrobić w określonych okolicznościach:

  • Gdy są ranni lub zabici.

  • Gdy trudno orzec, kto jest sprawcą.

  • Gdy sprawca nie posiada uprawnień lub nie posiada przy sobie któregoś z wymaganych dokumentów.

  • Gdy sprawca jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

Jeżeli zatem dochodzi do drobnej kolizji, w której nie ma rannych, a sprawca przyznaje się do winy, to wystarczy jedynie oświadczenie o kolizji drogowej. Jest to wspólny dokument sprawcy i poszkodowanego, w którym potwierdzone są dane uczestników kolizji, a także jej okoliczności. Dokument ten jest uznawany przez wszystkich ubezpieczycieli.

W jaki sposób zgłosić szkodę?

Obecnie ubezpieczyciele proponują wiele różnych metod zgłaszania szkody. Obecnie preferowanym sposobem jest zgłoszenie telefoniczne. Poszkodowany, jeszcze na miejscu zdarzenia, może porozmawiać z konsultantem, który przyjmuje zgłoszenie i instruuje, co robić dalej. Wymagane dokumenty najczęściej należy przekazać rzeczoznawcy lub przesłać pocztą.

Większość ubezpieczycieli posiada też specjalne formularze internetowe, dzięki którym kolizję można zgłosić w zaciszu własnego domu. Pozwala to także na dodanie od razu potrzebnych dokumentów.

Coraz rzadziej zgłasza się sprawę bezpośrednie w Towarzystwie Ubezpieczeniowym. Nie jest to wymagane, bo poszkodowany zwykle musi dojechać do wybranego oddziału i umówić się na rozmowę. Wydłuża to proces likwidacji szkody.

Czy mogę zgłosić szkodę do własnego TU?

Od kilku lat w Polsce powszechny jest system BLS, czyli Bezpośrednia likwidacja szkody. To sprawia, że poszkodowany może zgłosić szkodę we własnym Towarzystwie. Nawet w momencie, gdy nie masz AC. Wszystkie koszta są bowiem pokrywane z polisy sprawcy. Twój ubezpieczyciel staje się pośrednikiem między Tobą a ubezpieczycielem sprawcy. Przekazuje wszystkie dokumenty i nadzoruje proces likwidacji szkody. Sposób ten ułatwia likwidację szkody.

Czy muszę o tym powiadomić o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego?

W momencie, gdy policja zatrzymuje dowód rejestracyjny, samochód nie może poruszać się po drogach. Musisz o tym powiadomić ubezpieczyciela, który wdroży odpowiednie kroki. Ubezpieczyciel ma w tym momencie obowiązek przysłać lawetę lub pokryć koszty holowania. Jeżeli nie możesz poruszać się samochodem, możesz również poprosić o auto zastępcze.

Musisz poinformować ubezpieczyciela o braku dowodu rejestracji także dlatego, że jest to jeden z dokumentów, jaki musisz dostarczyć. W takiej sytuacji, zamiast niego, musisz przedstawić policyjne zaświadczenie o zatrzymaniu dokumentu.

Sprawca uciekł. Gdzie mogę to zgłosić?

W przypadku, gdy sprawca uciekł z miejsca wypadku, sprawę możesz zgłosić do dowolnego ubezpieczyciela. Jeżeli jednak posiadasz OC — najwygodniej jest to zgłosić we własnym TU. Czy to oznacza, że szkoda będzie naprawiona z Twojego OC? Ubezpieczyciel występuje tu jedynie w roli pośrednika między Tobą a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. To właśnie tego państwowego funduszu otrzymasz odszkodowanie i jednocześnie nie stracisz zniżek.

Do UFG można również zgłosić się w momencie, gdy sprawca nie posiadał obowiązkowego OC.

Jakie dokumenty muszę dostarczyć?

Każdy ubezpieczyciel prosi o kilka dokumentów, które pomogą mu zidentyfikować osoby biorące udział w zdarzeniu, a także ocenić szkody. Musisz zatem dostarczyć:

  • oświadczenie sprawcy lub notatka policyjna

  • prawo jazdy poszkodowanego

  • prawo jazdy sprawcy

  • numer polisy sprawcy

  • dowód rejestracyjny pojazdu

  • opis szkód i wypadku

  • oświadczenia świadków

Pełna dokumentacja pozwoli na szybszą likwidacji szkody. Łatwiej też w ten sposób uniknąć zaniżonego odszkodowania.

W przypadku braku podstawowych dokumentów ubezpieczyciel prosi o ich przekazanie. Niestety, wydłuża to cały proces likwidacji szkody.

Średnia ocena: 4.75

Czytaj także

Zgłoszenie szkody. Od czego zacząć?

Zgłoszenie szkody, nawet w przypadku stłuczki zawsze jest przyczyną wielkiego stresu. Poszkodowany dość szybko musi opanować sytuację, pomóc innym, a także ocenić straty.

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej. Ogólne porady

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej, to rzecz od której powinien zacząć każdy poszkodowany kierowca. Powinien on jak najszybciej zgłosić szkodę, która dotyczyła jego bezpośrednio lub miała miejsce z jego udziałem.

Zgłoszenie szkody do Interrisk TU S.A. z OC sprawcy

Wypadki zgłaszane w ramach OC komunikacyjnego to najczęstsze sprawy przyjmowane przez ubezpieczycieli. Jak wygląda zgłoszenie szkody w takim przypadku w Interrisk? O czym należy pamiętać i jakie dokumenty powinien otrzymać ubezpieczyciel?