Gdy dojdzie do wypadku przy pracy, po stronie pracodawcy spoczywa obowiązek ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku. W zależności od tego, czy pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, czy umów cywilnoprawnych sporządza się odpowiednio protokół powypadkowy lub kartę wypadku.
- Wypadek przy pracy definicja
- Kiedy sporządza się kartę wypadku?
- Jak wygląda procedura sporządzenia karty wypadku?
Wypadek przy pracy definicja
Ustawodawca zdefiniował wypadek przy pracy jako zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą.
Za wypadek przy pracy uważa się również zdarzenie, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Kiedy sporządza się kartę wypadku?
Najczęstszą formą zatrudnienia, oprócz umów o pracę są umowy zlecenie. W sytuacji, kiedy poszkodowana zostanie osoba zatrudniona na podstawie takiej umowy, zleceniodawca zobowiązany jest ustalić okoliczności i przyczyny zdarzenia.
Tryb postępowania w takiej sytuacji reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia. Dokumentem, który się wówczas sporządzana jest karta wypadku, jej wzór możesz zobaczyć tutaj: Karta wypadku wzór.
Jak wygląda procedura sporządzenia karty wypadku?
W pierwszej kolejności poszkodowany powinien zawiadomić pracodawcę o zaistnieniu wypadku. Pracodawca wówczas zobowiązany jest podjąć czynności mające na celu ustalenie okoliczności oraz przyczyny zdarzenia.
Działania te polegają przede wszystkim na zabezpieczeniu miejsca wypadku, w sposób pozwalający odtworzyć jego okoliczności; dokonaniu oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych, zbadaniu warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku:
- wysłuchaniu wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;
- zebraniu informacji dotyczących wypadku od świadków wypadku;
- zebraniu innych dowodów dotyczących wypadku, uznanych za niezbędne.
Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku sporządza kartę wypadku. Poszkodowany lub najbliższy członek rodziny, w przypadku wypadku śmiertelnego może zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia do ustaleń poczynionych w karcie wypadku.
Co istotne zarówno pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy pracę, jak i umowy zlecenie (w okresie ubezpieczenia wypadkowego) w przypadku, gdy dojdzie do wypadku w pracy przysługują świadczenia z ZUS.
Koniecznie przeczytaj artykuł: ,,Odszkodowanie za złamanie - czy każdy przypadek się kwalifikuje?".